Lesvoorbereidingsformat: DA model ( didactische analyse van Gelder) en DI ( directe instructie model volgens Ebbens)
Datum: 11 mei 2020
Doelgroep: 3V
Lestijd: 26 minuten
Beginsituatie: leerlingen hebben de kennisclip Adverbe bekeken
Leerdoelen / doelstellingen voor de leerlingen: herkennen en toepassen van l’adverbe
Leerdoelen van de docent: kennismaken met flipping the classroom en online activerende activiteit
Links naar gebruikte materialen: Kennisclip | LessonUp | YouTube
Tijdplan | Lesfase | Korte omschrijving van de lesinhoud | Leerling leeractiviteiten | Docent activiteiten | Leerbronnen |
---|---|---|---|---|---|
1 min. | Aandacht richten op de doelen van de les en aansluiten bij voorkennis | Herkennen en toepassen van l'adverbe, het bijwoord. | Leerlingen luisteren. Leerlingen kijken naar hun scherm. | Ik geef het doel aan van dit lesdeel, namelijk het herkennen en toepassen van l'adverbe. | MS Teams, gedeeld scherm. LessonUp |
4 minuten | Uitleg geven / nagaan of de belangrijkste begrippen zijn overgekomen. | Adverbe herkennen en toepassen. | Leerlingen luisteren. Enkele leerlingen beantwoorden de aan hen gestelde vraag. | Ik herhaal in vogelvlucht de inhoud van de kennisclip. Ik stel willekeurige leerlingen een vraag. | MS Teams, gedeeld scherm. LessonUp |
6 minuten | Geleide oefening | Adverbe herkennen en omvormen naar een adjectif | Leerlingen bekijken de YouTube clip (exactement van Vive la FĂȘte) en noteren de adverbes. Vervolgens maken ze hiervan een adjectif | Ik geef instructies en monitor of de techniek meewerkt. Ik houd de tijd in de gaten en neem de antwoorden met de leerlingen door. Ik geef willekeurige leerlingen een beurt. | LessonUp / YouTube |
3 minuten | Geleide oefening nr. 2, overgang. | Instructies hoe in te loggen in LessonUp | Leerlingen loggen met hun telefoon in op LessonUp | Ik leg uit wat leerlingen moeten doen om in te loggen. Ik monitor of de techniek meewerkt. | MS Teams LessonUp. Mobiele telefoon leerlingen. |
10 minuten | Geleide oefening | Adverbes herkennen en toepassen | Leerlingen geven via hun mobiel antwoord. | Ik licht de vragen toe, houd de tijd in de gaten en geef willekeurige leerlingen een beurt. | MS Teams LessonUp Mobiele telefoon |
2 minuten | Afsluiten van de les | Adverbe herkennen en toepassen | Leerlingen kijken naar het gedeelde scherm. | Ik ga na of de leerlingen de belangrijkste begrippen daadwerkelijk hebben geleerd. Ik stel de vraag of het leerdoel is behaald. | MS Teams LessonUp |